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Concorso  1998
PARTE ANTOLOGICA

Tutti gli autori dialettali

AUTORI e RIME

† RENZO DE SCRILLI: 

Ombre di sera, sopra i Capucin

En saret, oh campan

In t'l'anima c'ho i spin

Risveglio

#BAROCCI

Bacchielli Adriano:

Polentina

    Bacchielli Elio:

La nev in Urbin e el nevon del '29

Betti Bruno:

Un giorne a san Girolme

    Busignani Bramante:

La mostra tla butega d'Raffell

    Nino Cesaroni

La maschera

Coen Fabio

Le signore al Circolo Cittadino

Dorsi Eleonora Giulioni:

El nostre teatre

S' fatt scur

   Fabi Antonio:

A proposit de ste concors

Foscolino (Sabbatini Foscolo): 

I coment d'un extra muros

   Feduzi Giovanni (Giani D'Marin)

El mi' ritratt

   Fontanoni Antonio:

Le occasion pers

Parol

   Fucili Luana:

La mi' Citt

   Gianotti Michele :

Urbino citt universitaria

Fuffi-Santini Fulvio:

El Garull dla mela

Mariotti Giuseppe:

 El vent e la cerquella

Michelini  Amato:

El progett del cimiter

Severini Goliardo:

Sogno di un goliardo

   Sorini Otello:

El vent d'Urbin

   Sorini Sirto:

La piasetta d'Sant Andrea

   Zampolini Alfredo:

Aspetand el temp bon

Zampolini Raffaele:

La cricca del Mercatal

 

 

OMBRE DE SERA, SOPRA I CAPUCIN

di Renzo De Scrilli

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

El sol tramonta e indora i Capucin,

lccichen le finestre e l’invetriat,

t’ el bosch i vecch s s per i stradin,

van lenti lenti com andavne i frat !!

 

Anch’ i’ vaggh p’r el stradon, un pelegrin

ch’ viaggia da un pss e s’ bell e stancat

e ch’ fra i cipress dov passer e cardlin

artornen sa un vol bass e afanat

vora fermass…guardand fiss el so Urbin

pregand el Sgnor d’acs com l’han pregat

prima d’adormentass tutti chi uc’lin

sa un cant sincer e disinteressat !

 

Rosseggia ancora el sol, dra San Marin;

qualca stella t’ el ciel ha gi spuntat…

Ombre de sera, sora i Capucin !!

 

 

 

IN T’ L’ANIMA C’HO I SPIN

di Renzo De Scrilli

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

C’erne l’aiol e i fior

‘na volta t’ el giardin de casa mia ,

i profum e i color ... tutt gitt via !

C’n sol l’erbacc e i spin

adess, t’ el mi’ giardin !

 

trist,  desolat,

‘na roba che m’afanna;

se v l’avessi vist

quand c’erne Bab e Mamma,

quand’ i’, sa i mi’ fratei

ce fav i giocarei !

 

So’ armast sol in t’ la casa,

vecchia ed abandonata,

e non me so persuada

ch’ en ce sia pi nisciun

e ch’ ne sia armast sol n,

dla mi vecchia Fameia,

sol sol, a fa la veia !

 

Anca in t’ l’anima mia

me par d’avec i spin !

Anca t’ un lia

‘na volta c’erne i fior ...

adess sl el dolor

de tutt quel che via via

de pi bon ho perdut:

Vecchia Fameia mia,

fioritta giovent,

en torneret mai pi !

 

So’ ardott com el Giardin,

in t‘l’anima c’ ho i spin !

 

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RISVEGLIO

di Renzo De Scrilli

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

‘Na striscia d’ sl ch’ arentra

dal bugh d’una persiana

com una ftuccia colorata d’ rosa,

s p’i tett, una strana

conversasion de passre…tra p’r el cl

un strido de rondn ch’ vann come matt.

 

Gi p’r el vigol d gatt

in t’un cantn te tirne l’ultme not

d’ na sinfonia, principiata a l’oscur

ma l, pett’ a chel mur propri stanott !

 

Sbattne le prim finestre,

s’arsentne le prim vc ed i prim pass…

gi s’arcompn el giorne

e tutt’intorne

s’arcmincia sa cla vita,

sa cla solita vita,

sempre la stessa storia

sempr’ el sistema stess

per tutt, anca per n

che tant volt, ansi spess

voram ch’ la fssa fnitta …

e non vera !

Perch ma n ce piac,

anca se non d pac, ‘sta nostra vitta.

  

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BAROCCI

di Renzo De Scrilli

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

El campanil del Dom

sonava mezzanott

e sa le gamb mezz rott

per la stanchezza e el sonn

(ch un de chi bacan

m’va fat g t’ le C’san)

giv a casa a dorm…

quand sent un “psi, psi, psi” !!

Me ferm…me guard intorne…

Nisciun…E pur en dorme !!

Arguard…me sent a fa:

“So’ i’, riva maqu !”

Barocci, dal grotn

me guardava fin fin…

“E’ lei che m’ha chiamato ?”

“Scusa, t’ho disturbato !?”

“S’immagini, un onore

per me…Da un tal pittore !!!”

“A part i compliment,

chid un favor urgent !!!

Vent’anni n gi passat

da quand m’han disturbat

per arfm in t’ el bronz

sa ‘sta faccia da gonz…

ch’en daver la mia !!

En so propri com sia,

m’aveven arlevat

t’ el fond d’un magazen

m’han arpulit per ben

e sopra un capitell

t’ na buga a vol d’ucell,

m’han mss a prenda el fresch

t’ le logg de S.Francesch !

Va ben ch’ m’han ritratat

sa ‘na faccia da frat…

mo dai padre guardian

so’ stat sempre lontan !!!

Ma chi ‘nut l’idea strana

de mettem t’ un ‘sta tana ?

e sopra un capitell

tra du pall de verzell ?

E tutt ‘sti discorson

m’han gonfiat i palon !!!

Tu cnosci el Podest ?”

“Un pochettino…ma…”

“No, no, dij ch’ ma Barocci

ormai i han rott i co…cci.

Cerchin sa ’l lor ingegn

un posticin pi degn;

ch’ armedien prest ! Si no

vedran… da maquass

ardn tutt i mi oss

e p li tir adoss !”

 

I ren dventati i occhj

com quelli dle canocchj

tant, ch’ ha stacat sa un bracc

un pezz de calcinacc…

Ho promss ch’ avra parlat

ch’ avra scritt, ch’ me sara prestat.

Mo al matn, l’ho arvist tant bell

malass, t’ el capitell,

sa cla faccia da bon diavol,

mss tra cle du pall de cavol

ch’ ragionand, ho ripensat:

“I’ stanott avr sognat !”

 

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 OMBRE DE SERA, SOPRA I CAPUCIN

di Renzo De Scrilli

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

El sol tramonta e indora i Capucin,

lccichen le finestre e l’invetriat,

t’ el bosch i vecch s s per i stradin,

van lenti lenti com andavne i frat !!

 

Anch’ i’ vaggh p’r el stradon, un pelegrin

ch’ viaggia da un pss e s’ bell e stancat

e ch’ fra i cipress dov passer e cardlin

artornen sa un vol bass e afanat

vora fermass…guardand fiss el so Urbin

pregand el Sgnor d’acs com l’han pregat

prima d’adormentass tutti chi uc’lin

sa un cant sincer e disinteressat !

 

Rosseggia ancora el sol, dra San Marin;

qualca stella t’ el ciel ha gi spuntat…

Ombre de sera, sora i Capucin !!

 

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EN SARET, O CAMPAN !?

di Renzo De Scrilli

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

Perch sempre ‘sta nebbia

in t’ el giorne di Mort !?

‘Sta pioggiarella fina !?

Me so’ alsat, stamatina

sa ‘n sconfort ch’en so di’,

s’ pol atre che sent !

 

‘Sta pioggia fina fina

me se ferma t’ el sguard…

eccne ‘na gocciolina

se compn t’i mi cigl,

eccla, se stacca e p,

rimbalsand per la guancia

gi, gi…’riva in t’i labbra !?

‘Na lagrima…non pi!

‘Na lagrima en tant

mo el piant sempre piant !

 

Campan del mi’ Campsant

ch’avt el son tant dlc

che l’anima s’ ne mlc …

Un son che va lontan

lontan…lontan

e ch’ me par un richiam

e ch’ me calma el sconfort…

en sart , o Campan,

fors la vc di mi Mort !?

 

Fors la vc de mi Mamma

com quand la Ninna Nanna

me cantava da pcin !?

So vecch, mo a la fin

s’armn sempre bordei

e s ’na cosa m’afanna

chi potra consolam

mei dla vc de mi Mamma !?

 

Sonat, sonat Campan,

sonat la Ninna Nanna

com cantava mi Mamma !

Cantava la mi vita

ch’ alor alor cminciava,

vo’ ma quella ormai fnita !

Continua a son

ch’ me possa dolcement,

pianin, pianin,

adorment.

 

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LA  NEV  IN  URBIN  E  EL  NEVN  DEL  ’29

di Elio Bacchielli

 In Antologia 1 Concorso 1998

 

Quand a Urbin d’inverne buffa

se sta ben vicin la stuffa

i rumor calen de bott

dle campan el son chiocch.

C’ la quiete, tutto tac

e intorne regna la pac

en se sent el chiass di tacch

e t’i pid c’ le ciavatt.

Per la nev tutt discret

ce se mov sopra ‘n tapet.

Prest Stifn d’ Santa Lucia

passand sotta la mi via

dic che “Quest un temp da lup,

preparatve a f i starnutt:

imbiancat en tutt i tett

indugiat o gent t’ el lett,

mei el cald sotta le copert

che trovass fori all’apert”.

Spess arpens m’ al gran nevn

del 29, che eccesin,

per g gi a Santa Lucia

la finestra era la via

e pi alti del portn

c’erne i mucch a profusion.

I burdei sgranand i occhj

vedne a scenda tutt chi fiocch

a gioch hann gi pensat

subbit dopp ch’ ha nevicat.

Dappertutt ‘n gran biancr

e la gioia t’i lr cor.

Ma me m’ piac’ne i fiocch chi larghi

me da gust tant a guardarli

dondolarsi lentament

sensa f rumor per gnient,

paracadut in miniatura

su le cos e la natura,

com s’ cascassa ciuff d’ bambagia

volteggiante e randagia

e l’impatt ovattat

silensis e delicat.

E dopp s’ vd un bianc lensol

la fine del lr vl.

Per el fredd tutt gelat

quanti brombol attacat,

sotta i tett sopra le piant

sa le form pi stravagant

un spettacol, ‘n’architettura

che fa sol madre natura.

Du g’lat bianchi, i Torricin;

imbiancat en i angolin

sopra el Pinc, fora el Logiat

monument e caseggiat,

p le piass e i campanil

s’ vegghen da ‘n antre profil.

‘Na gran voia, o Urbin mia,

i’ c’ ho prima da g via,

veda ancora el paesagg

sa la nev - ora un miragg.

Dopp dai pin d’ Sambernardin

en vedr la mi Urbin

sempre bella e tanto cara

‘na vision che resta rara

e scolpitta t’ el mi cor

com succed p’r un grand amor.

Quand en fnitt le nevicat

torna el sol in t’el creat

scioi el bianco del lensol

e i uc’ln archiapne el vl,

e s’ arsent el son di tacch

e dismss en le ciavatt.

 

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POLENTINA

di Adriano Bacchielli    (Ancona 1982)

 In Antologia 1 Concorso 1998

 

D’ Polentina v’arcordat

quell ch’ adess fa l’avvocat?

Era ‘na faccia dura

taiata sa ‘l scurcell

che quand rideva un po’

era pi brutta d’ prima.

‘Na volta, ai vecchi temp del Fasc,

m’incontra e dic: Te,

se’ sempre quell,

se’ sempre ’l stess:

un gran menefreghista!

Ma te ‘n t’importa gnient

dell’alleanza in atto:

Roma-Berlino un asse

che unisce due destini

e che dovr per sempre

fondere due culture

nei secoli superbe!

E te, intant?  Te ancora

manch te se iscritt al cors

du’ imparen el tedesch !

L’insegna la Mojares,

a gratis, el Fascio f  le sps.

Me so’ sentitt un vermin,

un scarafagg, ‘na talpa

... e ho fatt la mi’ iscrision.

Dopp la cartolina rosa,

el cors per ufficial,

el venticinqu’ lui,

l’ott settembre .. e ‘l temp

arcminciava a scorra come prima.

Ma Polentina no,

en era quel de prima.

M’incontra un giorne e fa:

Te si sempre el sollit !

T’ ne freghi degli eventi,

del nuovo corso storico,

delle grandiose lotte

che libert e giustizia

daranno al mondo intero !

Perch non studi il russo ?

Perch ‘n t’ iscrivi al corso,

gratuito, che in du’ ann

te mett in grad de g

in Russia da per te?

Ch’sa t’ho da d ! En el so,

propi en el so - rispond -

ma me sa tant, stavolta,

ch’ mei ch’aspetta un po’

per veda c’sa dir

quando Baffon pi en c’!

Se dava ‘n gran da f:

stava sa quei d’ Tanassi

e par propi ch’ far

la stessa fin ! Vo’ veda,

boia d’ un mond, che adess

armediar anca l

‘n’ assistent social,

tutta democrasia !

P’r, almen sta volta, vra

ch’ n’ i capitassa una

sa ‘na faccia taiata sal scurcell,

che quand sorrid un po’

fossa pi brutta d’ l!

 

 

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UN   GIORNE  A  S. GIROLME

di Bruno Betti

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

Fu 'na sera vers le sett,

a ingrampm m' sent pe'l colett

e pin, pin, a sollevm...

I' so armast com un salm !

Quest n, digh, ch' certament

vol busch qualch pugn ti dent.

M' volt per dai un cinquinon ;

era du' strappabuton !

Pront fa un :

Fiie d'un cane !

Esso isse !...Paesane,

fate voi la poesia ?

Via allor per questa via...

Verament i' c’ ho da f !

Non ve poss accompagn.

Vdt ma l cla donna ferma ?

Voltt gi, c' la caserma.

Ne, burr, parlate poche,

via con noi in chillo loche,

basta ormai con questa guerra !

En tocch i pied per terra,

da ma l fin ma la gi !

Marescialle, lu vaj.

Steva quest in t' na poltrona

spoltract com 'na matrona

e me dic:

Sei imputato

perch il naso hai tu ficcato,

nella legge dello stato

Maresciall, ma certamente

c' un equivoch !...

Niente, niente !

Sei un rettile dannoso !

Sei assai pericoloso !...

Troverai gaudi e tripudi

un mesetto stando...agli studi !

Oh per quest, i' so content,

s' magna, s' bv, non se fa gnient...

Non se va a chesa cott,

s' pensa i numer per el lott,

s' canta, s' gioca qualch campna,

s' pol bal qualca furlna ;

non te scoccia i minchion

el nolant  per la pigion,

en te tira p' la giachetta,

chi ha d'av qualca liretta...

Ved ?... per nocia en vien el ml .

Io 'n so com ringrassil !

Dop ch' m’hann mss intorn ai bracc,

un lucchet, sa du' catnacc,

'na catena intorna al pett...

(m'ven prs per un lombett !)

Maresciall - i digh - en crd

d' mettme 'l cepp anca t’ i pied ?

Basta, basta, non celiare...

Dimmi come vuoi su andare,

in carrozza, oppure a piedi ?

Puoi tu fare come credi !

La carossa tropp de luss,

ce vlm gi' sa l'autobuss ?

Si, va ben... potete andare !

Lo dovete collocare

Nella cella dopo il venti.

Che non fugga, state attenti !

Maresciall per precausion,

mandi dietra qualch canon !

Capir, lei s, un moment...

Se i prend un accident ?

Passm dietra l'ospedel

E l'ingrss fagh trionfel.

M'hann schiaftt  t' na cameretta

Com 'na stifa, stretta, stretta,

sensa luc e sensa ria...

Gir d'intorne e p guard p’r ria

e te vegh tutte compagn,

cert part de telaragn...

Digh :

Mach c’ stara bnn,

quei d’ l’urnet, cla commission...

Su pe'l mur chi animalett,

larghi com le scaldalett

te giochvne a rimpiattin.

Quand arriva el secondin,

svelt i digh :

Oh, paesn,

s' pol av 'n cuncin de pn ?

A n , sfaccimme,

per domane provvedimme !

Prende intante lo lumine,

dormi in pace e sta bonine.

Un lumin ! Buttle in t' el port...

e ch'sa ho da vegghi 'l mort ?

L me fa 'na gira volta,

du schiavt p da t' la porta,

e gent, bona nott ch' scur !

Ecca Betti gi al sicur.

Cmincia ben la mi carriera :

invec dla gloria, la galera !

Per Urbin tutta la gent,

i ci, ci, i ragionament ;

chi calor pi aveva prs

era 'l Sindich del pas

che t' el bar de Valentini,

sa i Coen e i Lucciarini

fort sbraitva :

Finalmente

hanno pveso st' accidente !  

Tvoppo mi vompeva i tacchi...

Or che guavdi il sole a scacchi...

Rimbecchva un del tersett:

Dic ch' n' avra per un mesett.

Ma pront l:

Sono avvocato e mi sono intevessato.

Gi savanno pvonunciati

i lavovi pi fovzati...

I pvim'anni di pvigione

li fav a Portolongone.

Ma pev questa un'inezia,

quello, ai piombi di Venezia !

Ma lasciamolo al suo stato,

un altv'uomo eliminato !

va, i cont, fatt sensa l'ost,

io r poch lontn dal post.

r scappt alla mattina

dalla S. Gerolimina.

Da mezz matt, lor m' hann passt,

e m' hann subit arlasct.

 

 

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LA  MOSTRA  T’ LA  BUTEGA  D’ RAFFAEL

di Bramante Busignani

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

“Guarda, guarda, Zagubel,

c’ la luc t’ la butega d’ Raffael !

Ch’ sia arnut chel gran pitor

ch’ ma Urbin i ha fatt onor ?

Ch’ sia arnut per impar

com se faccia a pitur

ma ‘sti quattre truffator

ch’ s’ dan l’aria da pitor,

o per veda dalla vetrina

se c’ sia ‘n’antra Fornarina ?”

“Oh, ma Gisto, te butt,

chi gitt en pi arnut,

Raffael ‘n pess ch’ mort,

ved, c’ scritt anca t’ le port !”

 

“Mo alora com se spiega,

quella l la su butega,

i’ la cnosch, i’ so’ d’Urbin,

pass mach tutt le matin !

Vd ma l atacat al mur

c’ i disegn, c’ le pitur,

c’ le statue, c’ i ritratt,

ch’ i abbien messi s chi matt

ch’ vann in gir sa chi baschett,

sa la zazzera e i calson strett ?”

 

“Sta a sent, aspetta aspetta,

invec d’ g a beva cla foietta,

gim dentra insiem sa lr,

gim a veda ‘sti pitor,

pr m’ arcmand, quant se’ entrat,

quant chi quadre guardat,

en d ch’ en t’ han piaciutt

perch t’ armanden da do’ se ‘nutt !”

 

“Che boit, che porcheria !

Me vien voia d’ arg via !

Guarda ma l chel paesagg,

han avut anca el coragg

de firmal e metti el press;

en el vra manch t’ el cess !

Quel ma l ‘sa rapresenta ?

Mach c’ vol ‘na gran pasiensa

per cap qual el sogett,

ma me m’ sembra un scendilett !”

 

“Lascia g per satanass,

vd ma l c’ chel ragass

che te sta a osserv,

lascia g ch’ pegg per te !”

 

“Fan le css sa du’ segnacc,

fann le donn ch’ i manca i bracc,

fann i mont sa un scarabocchj,

ma le facc i manca ‘n occhj !”

 

Fann i pett sa du cerchiett

E pretenden ch’ sien le tett !

Vd ma l chel quadre d’Urbin

i hann levat i turicin

perch ruvinavne la cumposision.

Delinquent d’un lazaron,

l’unica cosa ch’ c’ avem de bell !

Eh, s’ arnissa Raffael !

 

L cle robb en le faceva,

le su donn sembraven d’ cera

sa chi volt tant sinceri,

sa chi pett ch’ sembraven veri,

e pareva d’ g a tucai,

tant’ vera gitt t’ i guai

per f le donn acs ben fatt:

en era minca com ‘sti matt !

 

Gisto mia, Gisto mia,

chiappa la porta e gim pur via,

acident quant ce so’ ‘nutt,

se stat te brut farabutt,

se stat te ch’ m’ cunvint:

“Gim a veda ‘sti dipint”.

Sa cle tl ch’ hann imbratat,

‘sti pitor, ‘sti sciagurat,

ce scapava le fudarett,

le mutand e i fasulett

per met pupulasion.

Atrech l’espusision !”

 

 

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LA  MASCHERA

di Nino Cesaroni

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

Ho artrovat t’ el fond, dentra un casson,

‘na vecchia maschera fatta de carton

ch’ metv tant’ ann fa, de carneval,

per g al ciccol o per g tun chi local

do’ se balava, per en fass arcnoscia

s’ c’ avevi la pell bianca oppure roscia,

s’ c’ avevi ‘na faccia brutta o ‘l nas tort,

s’ eri n per ben o un beccamort,

s’ eri un pess gross o ‘n porett:

la maschera cupriva ogni difett.

 

Sempre ‘na faccia tonda sorident

che dava allegria ma tutt la gent.

L’ho presa t’ le man, i ho guardat,

e po’ sa’ n po’ de rabbia i ho dmandat:

 

Com f a essa sempre d’ bon umor,

de non av subtt manch un dolor,

epur del temp n’ pasat un sacch,

c’ stat la guerra e tutt chi atre aciacch,

tun ‘st mond ormai s’ arbaltat ‘nic

e te, com f a rida, propi en el s !?

 

Cla faccia d’ cartapesta m’ha rispost:

Te, sa’i tu piant e i tu lament,

di tu’ guai mai risolt gnient?

Se l’ mond oggi tutt’ arbaltat

sa l’ tu piant l’ forse indrisat ?

se t’ van mal i afari e la salutt

a lamentat forsi risolt tutt ?

La gent t’ pol di’ “purtin” per fatt cuntent

mo sta sigur che non i frega gnient.

Va l, come me, sta in allegria

e se te chiappa la malinconia

cpret el mus sa la faccia mia.

 

I ho dtt: Te fors parli malament,

mo t’ la tu testa en c’ minca gnient !

Te manca el cervell e anca el cor

per quest ch’ en se’ sa ch’ ‘l dolor.

Serviresti sol per le gricc mia

mo s’ me chiappa el sconfort sudara,

alora te ch’ se fatta de cartaccia

t’ amosceresti come la mi faccia.

Va l, va t’ el casson, sta pur ma l

e spera che qualcun t’ venga a chiap.

 

 

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LE  SIGNORE  AL  CIRCOLO  CITTADINO

di Fabio Coen

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

I’ en el s com’ ‘sta gent,

en ce se capisc pi gnent !

Quand le vedi tutte insiem

par che s’ voien un gran ben

e a d a d le pi vicin

in t’ el mus se fan blin blin !

Parlen sa ‘na bocca pcina

com el cul d’una galina !

“Sei carina, sei elegante !

Pe’l lavor hai le man sante !

Sei la gioia e l’angioletto

pe’l marito tuo diletto”.

P va via ‘na disgrasiata

(sara mei ch’ s’ fossa sparata !);

tutte arfan i lor coment,

quel de prima en val pi gnient !

“Non hai visto che il vestito

non stato rifinito ?

Non ti par che quella stoffa

non si addica a quella goffa ?

Quel palt gi rivoltato,

non stato ancor pagato !

Quel cappello una ciabatta !

E’ una fannullona matta !

E’ una strega prepotente !

Per la casa non val niente!”,

E in ‘ste tn, s per gi,

fann chi pol dinne de pi.

Chi sentensia e chi conferma

e ormai niscin le ferma !

Guido (1) ariva e dic ch’ un’ora

e le manda tutte fora !

 

(1)   Guido era il gestore del bar

      del Circolo Cittadino

 

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EL  NOSTRE  TEATRE

di Eleonora Giulioni Dorsi
In Antologia al 1 Concorso 1998

 

Com’era bell el nostre teatre !

“era un po’ pcin” diret voiatre.

Mo ma me en m’importava, era bell lo stess

quand ce gv sa mi’ padre, dal second ingress.

 

E davanti guardav cle siren sa l’emosion,

perch ‘n sapv s’eren bestie opur person.

Ho vist la Gioconda quand’ r pcina,

e m’arcord anca adess quant’ era blina !

 

So’ gitta  a veda la Bohene quand’ r ragassa

e c’era tanta gent ch’era pien la piassa.

P ‘nutt la guerra; del teatre en s’ parlava pi.

C’eren altre cs pi brutte da mand gi.

 

Dop, al tempo de Rotondi, diceven ch’ impicciava

ma ‘l forestier che el Palass Ducal guardava,

el vleven butt gi verament,

sensa pens ma ‘l dispiacer dla gent !

 

Por teatre ! Anca te quant n’ passat,

diceven ch’ eri tutt rott, ch’ eri arvinat.

Adess un pess ch’ c’ lavren, sperm che tirin via,

che sia pront almn quand la bella stagion ce sia.

 

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S’   FATT  SCUR

di Eleonora Giulioni Dorsi

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

Com’ bell la sera, dop el tramont,

guard el ciel ma l vers l’orisont !

Se ting d’ ross a poch a poch

e par che sotta i mont ce sia el foch.

 

Se t’ volti a sinistra vedi ‘l Nern,

se guardi a destra trovi la Fortessa

e tutt d’intorna ‘na gran belessa

e senti dentra el cor ‘na gran passion.

 

Le piant del Pinc n sensa foi

slunghen chi ram ch’ sembren rinsecchitti

e pren di animal intirissitti

in attesa d’ qualcun ch’ i arcoi.

 

T’ el ciel spunta ‘na falc de luna

E vicin c’ ‘na stella pcina pcina,

t’ el Mercatal qualca macchina s’ arduna

per st ma l fin a la matina.

 

S’ acenden le luc de Fermignan

de Masafr e dle strad vicin,

abbaia in lontanansa qualche cn,

s’accendne i riflettor di Turricin.

 

 

 

A  PROPOSIT  DE  ‘STE  CONCORS

di Antonio Fabi

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

La Cassa de Sparagn de Pesre e Urbin

ha bandit un concors sensasional,

sa l’intent d’ arsveghi i cervei pi fin

tra i popolan e tra i inteletual,

che possen tutti insiem f ‘l gran miracol

de conservacc el nostre bel vernacol.

 

E infatti ver, com digghen, che ‘l dialett

corr el rischi gravissim d’estinsion

per tutt ‘ste novit e per l’efett

nefast e stuppid dla television,

o per colpa de qualch testadecass

che, invec de d “coriera”, dic “el bas”.

 

Sia chiar: en voi f com chel cavalier,

ch’ vleva “el diporto” per en d “lo sport”;

che me sent avilitt per daver

quand ascolt ma qualcun d’ sti becamort,

che, dop ch’ stat in t’ una gran cit,

pensa d’av gambiat identit.

 

Com s’ ssa nati vers Urbin o Fan

sia guasi n’etichetta ch’ fa vergogna,

da essa presi per forsa per vilan

o per gent che se porta adoss la rogna:

parle d’ molti de quei ch’ n gitti via

da Pantan, da Ca’ Gall o da Soria.

 

S’ n gitti a Roma ‘na disperasion:

en usen n ‘l dialett, n l’italian,

mo pensen d’ fatt pas per un minchion

parland volutament t’ el mod pi stran.

En te dmanden: ”Che cosa fai di bello ?”,

mo digghen: ”Sce sta questo, sce sta quello”.

 

Da Milan, p, t’ arvien certi sogett

tutti rimidi e pieni d’eficensa,

che, per f sbalord ma n porett,

arconten o ‘na balla o ‘na scemensa.

“Ho fatto sciopping “, dic ‘ste sciagurat,

com s’ en sapessa ch’ c’ ancora ‘l mercat.

 

E p: “Lavoro con un nuovo pul ”,

agiung mentre te tira per la giacca;

e t'vien voja d'mandall a fa 'n cul

ma l e ma tutt chi  atre gran patacca.

Scusat s’  me scappa qualch termin ardit,

mo quest che rend el tema pi condit.

 

L’ho imparat tant dal Belli, quant dal Porta

(mica per f, per carit, un confront):

la lor vena sara de cert pi smorta,

sensa salsa picant in t’ el racont:

de Porta sembra che el sonett pi bell

sia un de quei dedicati ma l’ucell.

 

Quand ho cminciat a f ‘st’ componiment

ho dett che pur Urbin fa part dla Cassa,

non perch el vlessa us come strument

d’ na protesta, ch’ sara stonata e bassa,

ansi per d che ‘l nostre entroterra

da ‘n bell pess ch’ alsat el cul da terra.

 

Produc cultura e riesc a sopraviva

sa le fors sua e la su inteligensa,

salvand un patrimoni che spariva

per ‘n abandon al limit dl’ indecensa.

E non un cas ch’ la class dirigensial

vien quasi tutta dai mont e dai crinal.

 

La Provincia s’ artrova President

un professor, fedelpidiessin;

la su’ origin quella di parent

dla nobil contrada d’ Cavalin.

E schersat poch sa Cavalin e Schit:

el precedent era de Piandimelet.

 

Cla contrada ch’ ho dett, donca, famosa

perch ha fornit tanti sindaci in pasat

per Urbin, e n’avria sfornat a iosa,

fin a quand i capoccia dl’aparat,

per dispona d’un pi nobil metall,

n gitti a prenda un sindach nov ma ’l Gall.

 

Quest mach, pr, ha fiutat un altre odor,

pi apetits d’ quell ch’ c’era t’ el pas

e s’ artrovat elett com senator,

per ordin dla federasion psars.

E acs, dop ch’ pasat un para d’ann,

l’ultim sindach nutt s dai Trasann.

 

Donca ver che i pi gran politicant

provenghen sopratutt da la campagna

e che la lor impostasion ruspant

‘n gran merit piutost che ‘na magagna.

Anca a Peser (la cosa en sembri strana)

el sindach ‘n giovnott ch’ vien da Gadana.

 

En vi f, credet pur, el ritornell

che s’ usava perfin in t’ i giornal,

sa’ l scop de tenda qualch infam tranell

ma chi en vantava nobili natal.

Questa soltant una costatasion

che s’ fa per celebr ma Pasqualon.

 

E’ quest el fondament de ‘ste concors,

che per disgrasia impn men de cent vers;

me restara, perci, ‘n po’ de rimors

d’ avei sprecati tutti e d’ av pers.

Mo sa tutt chi prosciutt ch’ ho regalat,

un piasament, almn, asicurat.

 

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EL  MI  RITRATT

di  Giovanni Feduzi

detto Giani d’ Marin - Gallo

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

C’ un pas situt a vall

ch’ me pic tant, se chiama Gall:

propri al centre de ‘st’ pas

nt un om sa poch prets.

Quist propri el su ritratt:

lu en furb, n clt, n matt;

t capit ch’ ve parle d’ me ?

So nt l’ann del trentatr,

da alora el mond cors veloc.

Era el giorne d’ Santa Croc;

dop ott giorne che ser nt

a Ricc m’han batezt

ch’ el bon om d’ Don Agostin

ch’ ma ditt: “Tu sar Giani d’ Marin”

ed ha agiunt ‘sta frs quista:

“Chiametle Gian Batista”.

‘N antre giorne d’ comosion

stat quil d’ la Comunion.

Dop la Cresma, el militer

tra person a me tant cher

a Palermo e pu’ a Mesina.

Do ann dop, una matina,

ser a la stasion d’ Losanna

sa poch sucre e mena panna,

sa tle mn le mi valig;

quil stat el d pi grig.

Dop, pr, tant, a forsa d’ st

me so’ cmnc ad abitu

e poss d che in ott ann

en ho avut nisciun malann.

Ho cminct a g a la scola

ch’ en capiv una parola

e modestament ads,

in francs qualch’ co’ capss,

e de quist so’ tutt content.

Dop nut el gran moment

ch’ daver una gran cosa:

ser trop sl, bsogna ch’ me sposa.

Dop tre ann d’ vita in comun

en s’ vedeva a ni’ nisciun;

el quart ann, la prima fiola

ch’ bela e fresca com ‘na viola;

fu el seren dop la tempesta,

tutt la chsa era in festa:

quei davr di moment

ch’ en i scordi facilment !

Quattr’ ann dop, ecch la sconda,

ch’ vispa, alegra e gioconda;

ha portat tun chsa mia

la completa armonia.

Qualch temp dop ho avut un sogn;

‘na voc m’ha dit: “E’ inutle ch’ mogn,

fa quil ch’ t’ pr, inutle ch’ raschie;

tu en l’avr mai un maschie !”

Ci! ‘Ste sogn s’ avert

sensa esa armast freght,

perch el ben ch’ voi ma quista

el sa sol G’van Batista;

credm pur, for del va.

Qualchidun se d’ mandar:

“El tu hobby co’ sara ?”.

Manch a dill, la poesia.

Tra ‘na machia, bel sol sol,

sota al cant de chi usignol,

a contatt sa la natura,

sa i polmon pn d’ ria pura,

sempre insim sa la fameia:

mei de quist ? C’ poch da sceia.

 

 

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LE  OCASION  PERS

di Antonio Fontanoni

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

Le ocasion pers

chis dov n gitte ?

Forse n fnitte

sensa vll

t’ un cors d’un ruscll

o tra l’erba murella

o tun chi mur vecch

tra i cocc

e pess de specch

o fors tun chi verd

de muffa dle cantin

sotta le strad d’Urbin

Fors n nascost

in t’ l’atsa d’ arcumpar

opur essa da sempre sparitte

perch en n mai esistitte

Le ocasion pers

en hann un vers

un nom, un grid

n fors el rest

de quel ch’ ho pagat:

n el mond incantat.

 

 

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PAROL

di Antonio Fontanoni

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

E’ ‘n gran fium de parol

scritte, parlate, serie e com Dio vol

Se fa ‘n gran parl

e d’ogni robba, mille perch

Tutti sapm e nisciun s

de quella ch’  chiamm verit

Ogni parola se rincorr

e tutt el giorne se discorr

e se ‘n c’ avm sa chi parl

dentra de no’ borbottl

Parla, parla…discutm

Tun ‘ste mar de parol ce rincorm

 

 

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I COMENT D'UN EXTRA MURO

di Foscolino (Foscolo Sabbatini)

In Antologia al 1 Concorso 1998

 

Vo' en sapet i sentiment

ch'en t'el cor de molta gent

ch' costretta a lavor

for dle mura e no maqu.

Sia un ch' sia profesor

o bidel opur dotor,

maniscalch od ingegner

o soltant un por barbier,

ch'abbia fatt i gran guadrin

o ch' te cena sa 'n panin,

ogni tant in t'la giornata,

sopratutt in t'la notata,

l arsogna el su' pas

ch' ha lasciat gi da tant ms.

Tla su' ment pianin pianin,

l t'arved i vigulin,

le disces e le salitt,

le botegh sa le marmitt,

e le donn ch' vann al mercat,

San Francesch sa tutt i frat,

le finestre sa i gerani,

i formagg propri nostrani ...

L s'arcorda propri d' tutt,

sia del bell che de chel brutt.

Ma se sa c' l'ecesion,

c' pur sempre qualch minchion

ch' partit soltant da ier

e ch' te fa el forestier.

Quand arvien 'na volta l'ann,

porta i guant in t'le su' man,

c' ha le scarp tutt lucidat

che n'avr manca pagat,

e te parla el milanes,

el roman o 'l piemontes,

e te dic che non va mal,

l s' la fa sa l'industrial,

magna ben ed content,

e c' ha un gran apartament,

mentre so, porca maghella,

ch' magna sol la mortadella.

De tutt quel ch' avvien mach

lascia st en li dmand;

l arvien per i parent,

tant per faj un po' content,

en ved l'ora d'arg via,

de lasc sta sporcheria;

e te d del disgraziat,

d'imbecill o dl'amalat,

ma chi sta s per el mont,

o de casa vers el pont.

Ma credet tutt sciapat,

per non d fanfaronat,

se potessa ste mach

lo s'faria anca inc ...

 

I' invec quand propri arvengh,

c' ho 'na voja ch'en me tengh

de sap de tutt la gent,

d' chi lavora e d' chi en fa nient,

e de cnoscia se el pas

cambiat da l'altre ms.

 

E se fossa sol per me,

ce credet, vel poss giur,

magneria anch'el pan sol

o un piatt d' cudich sa i fagiol,

pur d'armana tra sti mur

in atesa d'un colp dur.

 

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I COMENT D' UN EXTRA MURO

Seconda  Parte

 

Or ve digh pian pianin

quell ch' m'hann dett mach in Urbin ...

Du' le cos vann en c' mal

ho saput ch' n tl' ospedal,

e dacs 'na bella sera

so gitt s sa n'infermiera;

dop ch' ho fatt tutt el scalon,

en ve digh la confusion,

un gran mucch de dotorin,

erne pochi quei d'Urbin,

apogiati in t'la ringhiera

aspetaven de f sera;

un diceva: "I' so' stat alla partitta

dopp ho strett sempre la Nitta"

Mentre. n'antre: "So' de guardia: sin da ier

avr fatt ducent clister" …

Ma non vist, caminand tutt da 'na part,

so' git dentra ti repart;

c'era 'n' aria, 'na fumara

com s' buliva 'na caldara,

c'era un che 'l pan magnava

e 'na monica chiamava,

mentre queste tel balcon

te legevne el sermon;

sa 'na voc mezza scialata,

un me dic: "I' so' Pepp, so' dla Nunsiata,

quand scapat, el mi' bordell,

dit pur v ch' mach 'n macell;

se qualcun scappa ogni tant,

per g ma i Suculant;

ve vlev d qualch' atra robba

ma en poss ecca la Gobba".

Una suora pian pianino

s'era messa sul lettino:

"S Giuseppe figlio mio,

abbi fede e spera in Dio"

"Oh sor Betta s' en m' aiuta quel ch' p'r aria

mach tira 'na brutt' aria".

Sti discors per non sent

ho fatt finta d' non cap;

inciampand in tel piancit

so' scapat tutt intontit,

mentre tl' aria c'era un cant:

era el cor de don Bramant ...

 

E dle guardie non parlam:

du' hann prs tutt sti vilan?

Me par propri l'altro ier

che dmandava un forestier:

"Vado ben per la stasione ?"

"Sempre dritto, poi girate da Stifone"

Se per cas chel disgraziat

arturnassa anca st' estat,

s' en ce mett le man i sant,

quel dorm sol ma i Suculant !

 

Apogiat in t' i turion

i' guardav ma Baiocon

a gioch tel Marcatal

de vin ross un mezz quintal,

quand s' apert tutta la porta,

del Teatre, d'una volta;

per f entr ma 'n birucin

pien d' banchett, de cumudin,

de poltron de cinch sei lett

e de scal per g ti tett;

sopra 'i occh ho alzat la bretta:

me so' dett: "Ch' faccien propri l'operetta ?"

Me par propri tutt scenari,

c' perfin un lampadari !

E ma quell ch' calzava tant

smocoland sa tutt i sant,

ho dmandat: "Oh scusat mi bon omett,

fann stasera el Rigolett?"

L m' rispond: "En faran manca la Manon

el legnam d' Turn sucon !"

E dacs ho anca imparat

che 'l teatre sconquasat

serv adess per magazen,

p'i bigliett per g tel tren,

e tla porta del logion

c' piscia i can e c' caca i pcion!

Ed alor mi' bona gent

se sta s per non f nient,

sa ch' asptat de butal p'r aria,

ch' tiri el vent o ch' cambi l'aria ?

 

P m' arcord da quand so' nat

dle piastrelle del logiat;

per non d dle lampadin

sa intorno chi piatin;

i' ce schmett chi cambierann

tra quaranta o cinquant'ann.

 

V diret ch' so' ficanas,

ch' dapertutt voj metta el nas

se s'girassa tutt el mond

quant lung e quant tond,

un pas dacs all'oscur

en se trova de sicur.

S' un ariva mach d' sera,

o d'estat o d' primavera,

vien chiapat da 'n sentiment,

da 'n brutt presentiment.

Per el Dom, gi per Valbona

en s'incontra 'na persona,

e credet se sent l'afann

de qualcun ch' dorm a San Gvann.

In sta calma general,

sol la luc de qualch fanal,

te fa veda ma 'n gatin

che 'nut gi da 'n vigulin.

Sal silensi e tutt ste scur,

me chiapassa un colpo dur,

se te casca gi el capell,

sta sigur, el mi' bordell,

ch' en l'artrovi finch' nott

bsogna aspetti el giorno dopp !

C' un lumin gi ma San Pol

ed un antre ma Risciol,

set davera fortunat

se c' un lum gi vers i frat !

Se sa 'l tren p set arnut,

en ve digh, armanet mut;

quel ch' te chiamen la stazion,

'na spc de baracon,

un capann fatt per la caccia,

'na latrina, 'na robaccia;

e, davanti, tel piasal,

tra un bidon e 'n urinal,

c' 'na spc de caroson,

ch' te trasporta chi minchion

che la sera o la matina

hann viagiat in litorina;

sucess ma 'n viagiator

a st ferm per sei sett or,

t'un vagon sa 'l coll mezz tort

t' un binari ch' era mort !

Che squalor o bordei mia,

e' vrit, non fantasia;

capitat anca ma me,

capiret tutti el perch

la valigia pian pianin

d'apog in t' i scalin,

e dmandamm quasi sa 'l piant:

so in Urbin o tel campsant?

 

Ma in part me so' arcredut

quand el giorno dopp nut;

ed allud del mutament

ch' ho trovat tel moviment.

Pochi quei in bicicletta,

ma 'na mucchia in motoretta

ch' te volaven per el cors

come quei ch' fann a le cors.

Me so' dett: sar gent indafarata "

c'ha da f tla matinata

chiss qual e quant lavor

o a chiam va ma 'l dotor.

Ed un po' preocupat

ma 'n amic i' l'ho drnandat.

M' ha rispost: oh te purtin !

tutt barber, cuntadin,

ch' hann portat mach le glupp

ed arvann vers le lor supp!

E dop tal afermasion

me so' dett: en te cojon

sti vilan en gitti adess

propri avanti sa 'l progress;

I m' arcord quand' er pcinin

che lor niven s in Urbin

sa le scarp tutt mezze rott

a f 'l gir gi ma le grott,

e te niven fin la piassa

sa tla testa ancor la guassa

sol per venda un para d' pcion,

o 'na balla de cidron.

 

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EL  GARULL  DLA  MELA

di Fuffi, Fulvio Santini

dIn Antologia al 1 Concorso 1998

Pubblicata ne "I QUATTRE VENT" N. 2 - 1981 - Montefeltro Edizioni Urbino

 

‘Na volta se diceva: A !

me lasci el garull ?

e ma chi te ’l dava

s’ ringrasiava.

Adess n’ho vist tanti

in gir per ‘ste piass,

butati tra i canton;

segn ch’saran pasati

chi tempacci un po’

affamati.

Quant s’incontrava ‘n amich,

e che quest magnava ‘na mela,

i se incmiciava a f el fil,

e se stava pronti sa la parola,

oltre che sa la coda dl’occhi,

per non essa fregat da n’antre,

E i se diceva:

A ! me lasci el garull ?

e s’ te ’l dava s’ringrasiava

e sta sicur ch’ s’ arplucava.

Adess c’ pi compliment,

en s’ magna pi

el pan sensa gnient !

“S, la facc la merendina,

voi, p’r, mama, la fetina,

el pan sa ’l burr o la crostata;

no ! non voi la marmelata”.

Ai nostre temp

en ce se badava,

s’ magnava quel

ch’ ce capitava

e i compliment

en erne tanti

e n el garull ce l’ chiedevm

tra tutti quanti.

Adess quant n’ arveggh n

butat t’ un qualch cantn,

m’arvin in ment

tutt’ el pasat

e digh subbit t’ la mi’ ment:

“Mo chi stat chel sprecacin

ch’ t’ ha butat tun chel cantn ?”.

En i ardara ‘na plucatina !?

Se non fossa cla cosina

che del temp che m’ pasat,

… perci t’ lasc st

do’ t’ hann butat.

 

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LA  MI  CITTA'

di Luana Fucili

In Antologia 1 Concorso 1998

 

La cit ch’ se chiama Urbin

la truvat fra du’ culin

l sdraiata sempre sta

mai nisciun la spostar.

Io che tanto l’ho amata

da  ‘n pess che ce so’ nata

e ne cnosch ogni pestin

propi tutt i vigulin.

Se ve’ a spass in t’ i turion

quant en c’ la cunfusion

e el sol gi bagarn

fa el barlum ti toricin,

t’ metti a seda t’ na panchina

mentre t’ soffia cl’arietina,

tu la vedi trista e mesta

‘sta cit ch’ sempre in festa.

En le ott e gi affamati

i abitant s’ n rintanati

mentre io me sto ma l

tutta asorta a contempl

‘sta cit, ch’ proprio vero,

come dice lo straniero,

bellissima, si sa,

e te d serenit.

Giovanin1 lodava el vent,

mo per quest  io me lament,

lasciam perda cl’arietina

dalla sera alla matina,

mo s’ parlam dla tramontana

ch’ pol dur ‘na setimana

eh! carin, s, me va via

anca tutta l’armonia.

Se vo’ veda Rafael

che sta dritt sa chel penell

da f tutt la salitta,

en te digh pr quant l’ fnitta…

sar stuff sicurament,

mo quant vedi el monument

de chel gran pitor d’Urbin

te pudr arpus un cuncin.

Poch pi in l in t’ la pineta

s’ fa la festa dla cometa,

chi burdei sa ’l fil t’ le man

guarden tutti assai lontan

i aquilon, che voland via

metten propi l’alegria.

Ecco, tutt el ciel d’Urbin

dventat un arlechin.

Se c’ arnm el giorne dopp

de ‘sta festa sa le topp

ce saran tanti aquilon

ch’ n armasti a spindulon,

ogni carta s’ straciata

la gran festa gi pasata.

S’ en ce vien manca un malann

c’ arvedrm tutti ‘st’altr’ ann.

 

1Giovanni Pascoli

 

 

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URBINO  CITTA’  UNIVERSITARIA

di Michele Gianotti (1979)

In Antologia 1 Concorso 1998

 

Adagiat tun du’ colin

c’ t’ el mond un paesin,

nisciun atre dacs bell

anch’ se l’ cerchi en c’ unvell.

 

E’ tutt quant un monument

dla natura, del rinasciment.

Per i vigol e le piass

tutt’ intorne el bell Palass,

se respira ‘n aria bona

che t’ fa viv’ alla carlona.

 

Mach inutil dass da f

el progress en mach:

s’ fermat pi ‘n gi del Gall

qui s’ arconten sol le ball.

 

Pr bell viva in Urbin

ch’ lontan dai gran casin:

t’ un torion o t’ na piasetta

trovi sempre ‘l mod d’ rifletta:

en convien tant’ agitass

sboch ‘l sangue com’ un pass,

mach bell perch ‘n t’ illudi

ch’ l’allegria vien dai scudi.

 

Basta ch’ t’ trovi ‘n compagnia

che vien subitt l’allegria.

Se p c’en du’ tre budelle,

en importa se ‘n n belle,

per i bosch e i monticell,

per le vall ed i ruscell,

lor t’ aparen com le ft

e te lascien incantat.

 

Anch’  i ’llustre gran docent

lasciat l’aula a sprn batent

se butne a testa bassa

t’ i tavlin t’ el mezz dla piassa

e con gran disinvoltura

lor se scorden dla cultura

e se dann un gran da f

per cerch da g a ... magn.

 

Stat’ atenti, i mi’ corsisti,

dacs bravi en s’ n mai visti:

sempre prima t’ la magnata,

t’ la bevutta e t’ la risata,

camperann svelti ed arzilli

cent’ ann com’i cucudrilli.

 

 

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EL  VENT  E  LA  CERQUELLA

di Giuseppe Mariotti

 In Antologia 1 Concorso 1998

 

Soffia legr el vent e bira intorna

ma ‘na bella spianata e se divert

coiend minda per terra tantle foj,

che, sa la mossa svelta d’un burdlacc,

t’ le frulla p’r un cuncin

e dopp sa ‘n urle, via, t’ l’ armanda p’r aria;

p subbit subbit ecch ch’ i ard la caccia

tutt’ alegre e tutt content

com s’ arvlessa da cap arcminc ‘l gioch.

 

Da ma l poch distant una cerquella

guarda incuriositta

e zitta zitta

scrulla le foi e p sospira.

 

La vd el vent,

p’r un cuncin se ferma e p pianin

com un mors i bira intorna intorna,

la tocca apena apena

e quella dolcement

i fa de s, s’inchina, ‘l riverisci,

fa la pana, s’ dondola, se smena,

se scrulla tutta dalle gran risat

per qualchi compliment ch’ i ha mormorat.

 

Anca le foi batten le man content

e sottovoc approven quel ch’ha dett.

Bascia la cerquella alora ‘l vent

e ‘tacca tutt content a fai scaruss

pian pian su p’el modell, su p’i brancn,

tra i rm e le foi…

p cmincia ad afanass, a sborbotl,

com’ n ch’en ne p pi;

e la cerquella insospetitta,

vdend ch’ la cosa dventa seria,

s’ dingla tutta e cmincia a sbattse

e tenta a tutt i cost d’ pod resista,

mo ’l vent dventa furis,

la vl tutt’ abrac, perd la paciensa,

urla, strepita, piagn, prega, invesc,

e quella, oh, s’ podessa essa distant !…

se sbatt, trema, se sct,

tutta se bira in t’ el modell,

com se vlessa scarpiss da sotta terra,

e sa i brancn

cerca da d in t’ el vent tanti schiafn…

 

Come matte da l’alt urlen le foi,

frullen in tond chiamand aiutt,

fischien, fremen, pr ‘rmai tutt perdutt,

ch ‘l vent l’ha gi prsa

e tutta l’ha in t’i bracci e fa quel ch’ vl…

 

Finalment, dopp ch’ s’ stuft,

dopp d’avella ben sbatutta,

ben scarmiata e possedutta,

sghignassand fuggi via distant…

E la cerqua, purtinina,

tutta quanta sconquasata,

p’ na sfuriata da cla via,

pian pian s’armett a post e torna calma,

s’armulisci e se ravva

e dall’alt arguarda d’ nv

pina d’ bronci, de rabbia e disdegnsa.

pasat el periccol, e anch le foi

s’ armettne in pac e arcminc’ne le lor ciarle

e tutt content arfann l’uchn ma ‘ l sol.

 

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 EL  PROGETT  DEL  CIMITER

di Amato Michelini

In Antologia 1 Concorso 1998

 

S’ ingarbuia e d pensier

‘sta quistion del cimiter,

le polemmich, i coment

che s’ rinnovne ogni moment

sol diffondne un cert sgoment

per el dur inaspriment.

L’ attension aspra e viva

per ‘sta bella inisiativa

ognun porta el su parr,

ognun dici el su’ pensier.

Quest, amici, en v dici gnent ?

Ve dimostra che ‘n s’ n spent

chi valor che nel cinqcent

furne un far bell’e splendent

del gloris Rinasciment !

Un amich tant scansonat

m’ha soris e se fermat

e me dici in tn mordaci,

senti questa se te piaci:

Se a Urbin, ducal feltresca

fossa al cmand vattalapesca,

dai color d’arcobalen

tutt ‘ste chiass e tutt ‘sti vln,

ch’ c’ hann distrutt e scoss le vn,

en sucdva e giva ben.

E ‘st’ progett tant biasimat

s’era fors realizat.

Lacia gi’, d retta a me,

gim a beva un bon caf

e pian pian anch s’ distant

gim a veda ai Zocolant.

E pasand oltr’ el cancell

el pensier va a quest e quell;

ce fermam vicin ‘na croc

mentre flbil dic ‘na voc

(fors’ d’n che sotta giac):

Per favor lasciatce in pac !!!

 

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SOGNO  DI  UN  GOLIARDO

di Severini Gogliardo

Pubblicata nel 1979 in Fior de camp

In Antologia 1 Concorso 1998

 

T’ el cors dla nott, fra dmenica e lund,

ho fatt un sogn che s per gi acs :

m’ apars Fedrich, el Duca nostre,

tutt infuriat ch’ me pareva un mostre.

Per la paura ho tirat un gran sospir

pensand che anca l fossa un vampir.

Quand p’r l’ho vist a un metre de distansa

ho arprs un po’ d’ coragg e de speransa

perch me so’ rs cont e ho capit

ch’ en era assetat: era avilitt !.

L per l e sensa pi timor

i ho gridat fort :

 

GOLIARDO

Fedrich, Duca del mi pas, sor Cont,

perch corrugata la tu’ front ?

Se’ sempre stat benefich, generos, audac,

forsi l’anima tua non ha pac ?

Se vo’ te facem di’ una preghiera,

ades el potem f anca de sera.

 

DUCA

Non purtroppo ci che mi assilla,

l’anima mia in pace ed tranquilla,

ma ho saputo, per indiretta via,

che c’ stata una baldoria a casa mia.
La mia pena profonda ed infinita

pensando che a Palazzo si fa la “dolce vita”.

 

GOLIARDO

Caro Fedrich, se l’ saput per cas

alora l’ha arcontat un ficanas,

se chi l’ha dett ha travisat i fatt

mezz imbecill opur matt !

 

DUCA

Allora potresti raccontare

come sono andate le cose, non ti pare ?

 

GOLIARDO

Sa vo’ ch’ te digga, io en r present ;

s’ saput qua e l per dett dla gent

che la sera de ‘sta riunion

c’ stat gran moviment e confusion.

Era formata da molti aristocratici,

professionisti, letterati e medici,

arrivati dal contd e altri paesi

diversi ceti sociali, anca Borghesi...

 

DUCA

Io penso che la festa avr dato buoni frutti

a beneficio dei cittadini tutti.

 

GOLIARDO

Per quel ch’ stat notat

manca l’acqua hann consumat

perch purtropp, da n,

a cl’ora en ‘niva pi.

Per serv ‘ste gran banchett

n ‘nut s da San Benedett

camerier, sguatter e coch,

hann portat perfin el foch,

come se da n, in Urbin,

en s’ trovassa le fascn.

P’r hann istituit una borsa per le scol

da destin per qualcun di nostre fiol,

sempre che almen n c’ ne sia armast,

perch da un po’ de temp s’ notat un cert rimpast ;

ansi, o Duca, te dir sincerament

che la citt dventata un continent:

se giri per le strad de tutt’ Urbin

st pur tranquill, en incontri un cittadin.

 

DUCA

A proposito: l’andamento generale

gi in citt come va ? Va meno male ?

Perch ho sentito dire che vi sono novit,

queste sono chiacchiere oppure verit ?

 

GOLIARDO

Car el mi Duca, en te preoccup,

in Urbin c’ sempre chi c’ sa f:

el Palass, i monument en sempre ben guardat

non sol dai custod mo anca da un comitat

ch’ se fa chiam, s’en sbai, “pubblich ornat”.

Da poch che Urbin l’hannn fatta citt d’art

‘sta gent te ficca el nas da tutt le part.

Second i calcol fatti ultimament

i dipendent del Comun en du’, tre cent.

Per l’ordin pubblich c’ le guardi d’ piassa

e per le pulis quei dla ramassa ;

la maggior parte oriundi dla campagna

da Schieti, Cavalin e la Pitcagna.

‘Ste compless, ansi ‘ste ploton,

ben dirett da ’n’Aministrasion

che con rara abilit

regg le sort de ‘sta citt.

 

DUCA

I fatti sono chiari ed evidenti,

bisogna prendere dei provvedimenti,

se si continuer per anni ancora

pu darsi che il paese va in malora.

 

GOLIARDO

Parla pian perch s’ qualcun te sent

dir sens’atre ch’ s’ un bel maldicent,

per quant el pensier di veri cittadin

en p scord ch’ se’ sempre te

el ver padron d’Urbin.

 

DUCA

Queste parole mi ridanno la speranza

pensando che il buon senso e la costanza

ritorni in ogni cuor di cittadino

per l’avvenire della nostra Urbino.

 

 Improvvisament  se sent un tintino,

Fedrich s’arvolta e p me volt anch’io,

dal salt ch’ ho fatt so’ cascat gi dal lett,

sonava la sveia armessa per le sett.

 

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EL  VENT  D’ URBIN

di Otello Sorini

In Antologia 1 Concorso 1998

 

Cum’ bell Urbin quant tira el vent,

pi luccid, pi chiar e pi splendent,

sembra stampat cum ‘na fotografia,

ogni granell de sabbia vulat via !

 

Anca i madon dle cas sembren gambiati

pi freschi, vivi, par che sien lavati,

te vricchien, te protegghen sa ’l calor,

te metten ‘na gran gioia dentra el cor.

 

Guarda Volbona, el Mont, Santa Lucia,

‘ste strad en tutte piene d’ poesia,

el cupolon del Dom, i Turicin

guarden maestosi el coll di Capucin.

 

Quant’ bell Urbin quant tira el vent,

chi ’n la vist, t’ la su vitta ha vist gnient !

 

‘St’ aria che m’acaressa, fresca e sana,

l’aria nostra, l’aria dla Cesana,

porta el profum di fior d’ San Bernardin

per arcurdacc chi nat e mort a Urbin.

 

So’ a seda t’ el turion pensos e asent,

en so pi scriva, l’idee van via sa ’l vent,

l’unica cosa ch’ so d sa ’l sentiment ?

“Quant bell Urbin quant tira el vent”

 

 

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 LA   PIASETTA   D’ S. ANDREA

di Sirto Sorini

 In Antologia 1 Concorso 1998

 

Io m’arcord quant r pi pcin

e giucv a le palin,

a sergent o a castlett,

a buticchio, cioda, pancott

t’ la piasetta d’ S.Andrea,

sotta el mur dl’Ort Botannich.

E m’arcord d’una fontana

bella, lunga, stretta stretta,

dov in t’ l’acqua, cla nostrana,

sguasavne i pesc sa ‘na gran fretta.

Sopra, in alt, t’ una gran volta

a sdrain e tutta nuda,

c’era ‘na statua blina blina

ch’ la chiamaven Barberina.

Le sudat per g a truvalla !

Quante volt a rampicon

intorn’al mur per gilla a veda,

per tucai cle tetn dur

sa le man, anca le cosc,

e sa la testa pens ma dopp !

Quanti gioch s’ poteva f !

Eravam anca grandini

epur s’ giucava ai figurini,

sa i sold, s’ butavne in alt,

se faceva testa o sant,

p s’ giucava alle cartucc,

quelle svoide de Carlucc,

se giucava a pifetta

a p s’ dava la manetta,

s’ faceva i cartucion da ‘n ett

e s’ tirava alla cularotta sa ‘n calcett,

p s’ girava in t’ la piasetta,

da piedi al fusacc,

vicin a la Netta,

a giuch a cavallina

ch’ sara la bella insalatina,

e a ‘n gi da pied Lavaggin,

t’ el travai de Rusciadelli,

sa i cumpagn e i mi’ fratlin

a f Tarzan t’ i stradin.

Oh, per schers, quant volt so’ mort

all’indietra petta cle port !

Quante ser, sa tutt i oss rott

per giuch a scaricabott,

tusulina e anch’  a cut

e a corra sa i cerchion,

sa le furcelle o sa i baston !

Mo ho paura che ‘l gioch pi blin

era quel di birucin:

se partiva dalla scola,

pe’l fusacc gi ma la piola,

voltand gi avanti al poss

s’ giva fora ma chi foss.

Quante volt cle donn s’ rabivne:

per f smetta cle chiasat,

tutt le sedie te meteven

per travers lungh a la strada

per f fn chel giucarln !

Se buscava anch sa’l ruschn

e ogni tant per punision

s’ giva a lett p’la bendision

e du’ pagin d’italian

o a f le division.

N’antra cosa ch’ m’arcord ben

era avanti la Santini,

t’ la piasetta de madn,

dv nasceva ‘n’erbettina

com un quadrifoi pcin pcin

che n chiamavm dulcin.

Com s’ magnaven per merenda

sa’ n cul d’ pan e ‘n garull d’ mela !

Oh, burdei, en digh fregnacc,

era el temp ch’ c’era la guerra !

Cert che adess i burdei nostre

en n minca come n,

voine la camiscia blina,

guai le scarp s’ en c’ hann la punta,

(a pens che no’ da grandi

purtavm un para d’ sandol)

e sopratutt voine i guadrn

per cumpr el muturn;

fors anch lor avrann ragion,

nesun d’ no’ vol che lor fann

un’ infansia sa tutt chi afann

ch’ m pasat in giovent,

perch quei en artornen pi.

 

 

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ASPETAND  EL  TEMP  BON

di Alfredo Zampolini

 In Antologia 1 Concorso 1998

 

A una a una

paseran ‘ste giurnat

pien de fred e de noia.

 

Sar fnitta ‘sta ploia

e cmincer a corra

tra la nev e el ghiacc.

 

Bel el sol

e bel el ciel

sensa un vel.

 

Pi in gi malagi

m’aspetta

un pusticin tranquil.

 

Vd la mi cit

sotta la nev

e i su turion

ch’  sembren di brancon.

 

Da ‘st’ atra part

c’ un boschet.

Da le su piant

caschen ogni tant

un scrul de lucichin.

 

La nev ‘na gran mucchia

e arcopre tut ‘ni co’

mo el sol brilla t’ el ciel

e scalda per daver.

 

Me sent alegre

e guard ‘ste gran spetaccol

sensa ‘na parola.

 

Sit sit com un burdlin

t’ el prim giorne de scola.

 

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LA  CRICCA  DEL  MERCATAL

di Raffaele Zampolini

In Antologia 1 Concorso 1998

 

C’ ‘na cricca t’ el Mercatal

che t’ el mond en c’ l’ugual.

Tutta gent de bon umor,

tutta lingua, tutt rumor.

Gioca alle bocc e alle cart

e organizza cene ogni quart,

se sftt a pi non poss

tant ch’ i s’ingrossa perfn el goss.

Tropp ce vra a parl de tutti,

e per dvv s’ n bei o brutti.

Ve parler di pi important,

de chi tip che s’ vanten tant.

Cmincim da un bel pancin

che tutti chiamerm Baioccn,

spess i tocca cert stangat

d’ armana imbambolat.

Qualca volta le d ma tutti

d’archiap perfin i frutti.

In contrast c’ un tip com un oss,

e per quel el chiamen Pioss.

Se vanta d’essa el re dla scopa,

mo la sostansa sempre poca;

se dichiara el len dle bocc

mo spess i tocca g t’ le sacocc.

Se stima un gran cantarn,

mo nessun ce crd a Urbin.

C’ n che camina a ciampicn

e per quel el chiamen Nottoln.

Fa el fornar e s’affacenda

per prepar ma tutti la merenda.

C’ anca un vecchi negosiant

che vd poch da vicin e men da distant.

‘Na volta sonava el mandolin

e andava in cerca del merlin.

Adess ha datt l’addio ma la chitarra

e ha arpost anca la scimitarra.

C’ anca n ch’ en s’acontenta mai

e invec dla pac, combina i guai.

En mai acondiscendent

e en se riguarda manca dalla gent.

E’ el spirit dla contradision

e guasta spess la ricreasion.

En manca un vic notari

che maneggia i cambiari

d’ i artigian e commerciant

d’ i operai e ambulant.

I piaci tant de rusigh

e cerca sempre de magn

e de st alle cn in allegra

insim a tutta la compagnia.

En manca un fratel d’un frat

che spess piutost sgraziat

perch d’un littre ne bv la met

e per i atre com la va, la va.

El su gioch dle cart sporchicc

e magna pan prosciutt e salsicc.

Quand sta per perda la partitta,

invoca el fratel: ata ! ata !

Ecca un bon e brav artigian

che i vetre ha sempre tra le man.

Tranquil, calm e sorrident,

quant canta arduna la gent.

Ecch’ ariva un piccolin

che tutti chiamam Tersn,

el su nm p’r ‘n antre

e cerca e crd d’essa scaltre.

Quant parla se paoneggia e se fa ross

e se gonfia a pi non poss;

se p chiappa ‘na cantonata

allora fatta la frittata.

En badat se la cricca

en p tanta ricca;

in compens piena d’allegra

e se distingue per l’armona.

La storia en finira mach,

tropp ce sara d’ arcont !

 

Sar per ‘n antra volta

e la farm pi dritta e meno storta.

 

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